Rynek sprzętu do wirtualnej rzeczywistości jest już bardzo duży i z dnia na dzień coraz bardziej się rozrasta. Nawet w Polsce znaleźć możemy już kilku producentów gogli VR. Jest już zatem w czym wybierać, warto się jednak zastanowić na co tak naprawdę powinniśmy zwrócić uwagę kupując sprzęt do wirtualnej rzeczywistości.

Pomimo dostępności polskich produktów* można zauważyć, że aktualnie na rynku dominują sprzęty ściągane z Chin. Nasi wschodni partnerzy przygotowali mnóstwo różnych modeli okularów do wirtualnej rzeczywistości od typowych gogli Google Cardboard, aż po podróbki Oculus Rifta. W znacznej większości są to w miarę dobrze wyglądające sprzęty o atrakcyjnej cenie, lecz o powtarzających się błędach konstrukcyjnych. Są zupełnie nie przemyślane pod względem użytkowania w VR. Nastawione na masową sprzedaż i przyciągnięcie klientów, którzy zazwyczaj nie mają pojęcia jak naprawdę powinny wyglądać dobrze skonstruowane gogle VR. Co więcej, jestem przekonany, że nawet Ci chińscy wykonawcy nie mają o tym pojęcia.

Sprzęt do wirtualnej rzeczywistości to nie cena i wygląd. Przede wszystkim powinno się zwrócić uwagę na immersję, czyli stopień zanurzenia w wirtualnej rzeczywistości. A więc jak uzyskać największą immersję ?

Software

Aby ją osiągnąć należy odpowiednio dopasować oprogramowanie (aplikacje) tak, aby w dużym stopniu zaangażować nasze zmysły (wzrok / słuch).

Polecane aplikacje znajdziecie tutaj : APLIKACJE

Hardware

Oprócz treści przeglądanych w VR odpowiednio dostosowane muszą być również okulary. Największe „zanurzenie” w wirtualnym świecie osiągnąć możemy, gdy patrząc przez soczewki nie widzimy boków telefonu lub bocznych ścianek gogli, a sam ekran. Jest to bardzo ważne. Im więcej jest widocznej przestrzeni wokół ekranu tym większe jest wrażenie patrzenia na ekran w kinie lub telewizor z przesuwającym się obrazem. To zupełnie odbiega od koncepcji tej technologii. Mamy poczuć się jakbyś przenieśli się do innego świata, jakbyśmy w nim naprawdę byli, więc otaczający nas obraz ma być jak najbardziej rozszerzony.

Dodatkowo sprawdzić należy jakość soczewek w okularach. Musimy widzieć ostry obraz, choć należy pamiętać, że jakość optyki nie nadrobi braków w telefonie. Z tego względu zalecamy używanie smartfonów przynajmniej z wyświetlaczem FULL HD.

Komfort użytkowania jest kolejnym ważnym aspektem, aby móc zapomnieć o tym, że mamy na głowie okulary, powinny one być wyposażone w gąbkę, która umili użytkowanie. Nie możemy czuć ucisku na twarzy, bo wtedy nie skupimy się na odbieraniu wirtualnych bodźców, lecz będziemy myśleć o dyskomforcie, który odczuwamy. Spójrzmy również na wycięcie na nos. Jeśli będzie ono źle sprofilowane (np. będzie zbyt małe) to używanie gogli również może być nieprzyjemne.

Spornym element są opaski do gogli. Wg Google’a nie powinno się ich stosować, ponieważ mając gogle nałożone na głowę szybciej nią poruszamy i nasz mózg łatwiej „zauważa” różnice pomiędzy szybkością ruchu naszej głowy, a szybkością odświeżania się obrazu na wyświetlaczu. Jeśli okulary trzymamy w dłoniach to nasze ruchy są w pewnym stopniu ograniczone i poruszamy się wolniej, przez co wspomniana różnica w odświeżaniu obrazu nie jest zauważalna.

Osobiście uważam, że przy plastikowych goglach warto posiadać opaski do nakładania gogli na głowę – są one cięższe i trudno byłoby je trzymać w rękach. Przy goglach kartonowych opaski są zbyteczne 😉

Ostatnie ważną rzeczą jest przycisk (magnetyczny lub pojemnościowy). Jeśli za przycisk służy magnes zamontowany na okularach to powinniśmy wiedzieć o tym, że do jego poprawnego działania będzie nam potrzebny magnetometr w telefonie. Przy przyciskach pojemnościowych nie ma takiego ograniczenia, gdyż imitują one dotknięcie ekranu palcem.

Brak jakiegokolwiek przycisku nie przekreśla całkowicie sprzętu – możemy np. zakupić kontroler bluetooth (gamepad). Chciałbym też zaznaczyć, że większość aplikacji w ogóle nie wymaga użycia przycisku – także jego brak nie skreśla całkiem możliwości wejścia do wirtualnej rzeczywistości.

To tyle jeśli chodzi o rzeczy, na które ja szczególnie zwracam uwagę rozważając zakup gogli VR.

Zapraszam do sprawdzania naszych recenzji sprzętu do VR: RECENZJE

Przy okazji chciałbym się z wami podzielić opinią na temat gogli, które dziś testowałem. Prezentacja produktu poniżej:


Get Adobe Flash player

Miałem okazję używać już wiele gogli typu „Google Cardboard” i muszę przyznać, że po kilku chwilach użytkowania tych tanich plastikowych gogli, wiem że trudno o równie źle przygotowany produkt.

Gogle są niewygodne: mają źle sprofilowane wycięcie pod nos, są niepraktyczne – telefon wewnątrz się rusza, zostały w nich użyte słabej jakości soczewki. Mam również wrażenie, że plastik z którego gogle zostały wykonane zaraz pęknie. Kawałek plastiku odpadł zanim zacząłem je użytkować.

Do plusów należy tylko cena (można je dostać już za 29 zł) i stosunkowo dobrze dopasowane opaski na głowę.

Soczewki mają możliwość regulacji, ale dla mnie nie miało to znaczenia – nie da się oglądać żadnych treści przez te okulary ze względu na ruszający się telefon wewnątrz.

Stanowczo odradzam kupno tego produktu.

*Polscy producenci: Vrizzmo, DaVinci, SmartBox3d, Weebo3D (choć tu należy zostawić znak zapytania, bo producent na razie wstrzymał działalność), Modecom, GoClever, a lista ciągle rośnie.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]